Home > Pod lupą > „Motorsporty” – czyli Styling 24 bez tajemnic

„Motorsporty” – czyli Styling 24 bez tajemnic

Jak odróżnić oryginalne Motorsporty (Styling 24) od tanich podróbek?

Styling 24 to według wielu fanów marki felga kultowa i kojarzona przede wszystkim z M3 E36. Jakiś czas temu postanowiłem sprawić sobie właśnie taki komplet. Zorientowałem się że nie jest to jednak tak proste jak mogłoby się wydawać. Na początku byłem przekonany że było ich po prostu kilka wersji, ale szybko zasięgając języka u bardziej wtajemniczonych ustaliłem zestaw cech szczególnych, które pozwalają odróżnić oryginał BMW od wątpliwej jakości chińskich kopii.

Dlaczego warto poszukiwać oryginalnych felg?

Przede wszystkim dlatego, że jakość chińskich podróbek jest lekko mówiąc bardzo wątpliwa. Opieram tę opinię na doświadczeniach osób z mojego bezpośredniego otoczenia, które takie felgi nabyły. W pierwszym przypadku po umyciu agresywnym środkiem do czyszczenia felg „fabryczny” lakier po prostu spłynął w kratkę odpływową pozostawiając po sobie trudny do opisania matowy kolor. W drugim przypadku natomiast po wpadnięciu w średniej wielkości dziurę felga po prostu strzeliła na pół, gdzie podobno nie była wcześniej w żaden sposób naprawiana, czy prostowana. Warto zaznaczyć, że najprawdopodobniej oryginał mógłby nawet się nie skrzywić Obojętnie, czy byłaby to wersja kuta, czy też tradycyjna. Spoglądając na popularne serwisy aukcyjne podróbek jest naprawdę dużo, bardzo często w cenach za które można by znaleźć oryginał w rozsądnym stanie. Wszystkiemu winny jest brak świadomości o tym, że ma się do czynienia z podróbkami. Rzućmy zatem okiem na typowe podróbki….

podróbki styling 24

Trzy cechy, po których na „oko” możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z podróbką.

Na powyższym zdjęciu ukazany jest typowy set chińskich podróbek. Już na pierwszy rzut oka widoczne są cechy po których możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z tanią podróbką:

1. Nienaturalnie duży rant. – Oryginalne Motorsporty posiadały raczej skromniejszy parapet zarówno dla wersji kutej i tradycyjnej (polerowanej). Absolutnie nie taki w którym można by się z powodzeniem ogolić.

2. Oddzielne napisy „Motor” i „Sport”. – Oryginalna felga w wersji kutej posiada napisy BMW  MOTORSPORT i sam MOTORSPORT w przypadku serii, która była produkowana we Włoszech. Felga tradycyjna (polerowana) nie posiada napisów, a za to widoczne jest miejsce na małą naklejkę „M”.

3. Brak małej przerwy między ramionami. – Oryginalna felga posiada w tym miejscu małą przerwę.

Dla porównania zdjęcie oryginalnej tradycyjnej felgi Styling 24 w wersji tradycyjnej (polerowanej):

Styling 24

Styling 24 – wersja tradycyjna (polerowana)

 

 

i odpowiednio wersji kutej:

1338801680_651_FT0_velg3

Styling 24 – wersja kuta

 

Gdy już na oko stwierdzimy, że mamy do czynienia z podróbką to dla pewności można jeszcze rzucić okiem na opis aukcji w którym to również często znajdziemy kolejne cechy, które poprą naszą diagnozę:

4. Niskie osadzenie (ET) – Najpopularniejszym ET wśród podróbek jest ET35. Natomiast oryginalne felgi BMW mają ET dedykowane do E36, czyli odpowiednio:

41 dla felg wyprodukowanych w Niemczech ( wersja kuta i tradycyjna) oraz 42 dla felg wyprodukowanych we Włoszech

5. Szerokość felg – podróbki najczęściej są szerokości 8 cali. Oryginały to komplet 7,5 cala na przedniej osi i 8,5 cala na tylnej. Zdarzają się aukcje 4x 7,5 cala, – które podobno również są oryginalne w wersji kutej.

6. Oznaczenia wewnątrz felg –  Oryginalne Styling 24 posiadają przede wszystkim numer OE:  (p- oś przednia / t- oś tylna)

– wersja kuta 36 11 2 227 350 (p) i 36112227360 (t)

– wersja tradycyjna (polerowana)  85 32 9 409 851 (p) i 36112227850 (t)

numer

Widać numer części i właściwe ET

Oznaczenia styling 24

Oznaczenia BMW

Moim zdaniem warto poświęcić trochę czasu na poszukiwanie oryginalnego kompletu, ponieważ oryginalne felgi wyglądają o niebo lepiej i nie tracą tak bardzo na wartości. Poza tym argumentem ultymatywnym jest przede wszystkim trwałość. Jeżeli liczymy na to, że nikt się nie zorientuje że posiadamy podróbki to trzeba się liczyć z tym, że jeżeli napotkamy fana marki możemy się bardzo zdziwić. Czyli podsumowując oryginalne Styling 24 to:

-ET 41,42

-Szerokości 7,5 – 8,5 cala

– Numery OE : 36 11 2 227 350 – 36112227360 lub 85 32 9 409 851 – 36112227850 i oznaczenia BMW po wewnętrznej stronie felgi.

– Napisy BMW Motorsport lub Motorsport pisane łącznie dla wersji kutej lub brak napisów z miejscem na naklejkę „M” dla wersji tradycyjnej (polerowanej)

– Rozsądnej wielkości rant.

– Mała przerwa pomiędzy głównymi żeberkami

A oto kilka zdjęć na których widać jak prezentują się oryginalne Styling 24 w wersji tradycyjnej na moim samochodzie:

IMG_1710IMG_1703IMG_1701

Mam nadzieję, że pomogę tym samym rozpoznać oryginalne felgi.

Gdybym coś pominął, lub powinienem coś dodać to napiszcie o tym w komentarzach.

Podobne wpisy
Dni M Performance w Bawaria Motors Gdańsk
Oktanowy Konkurs I : – WYNIKI!
Oktanowy Konkurs I – do wygrania kubki termiczne BMW
Pierwszy moment za kierownicą BMW…
  • Ciężkie jest życie osób kupujących na rynku wtórnym. Wszędzie podróbki, Mirki handlarze i doradcy bez kompetencji!

    Oby dzięki takiemu porównaniu ktoś wyszedł obronną ręką przy zakupach!

  • Masz małą nieścisłość 😉 Motorsporty występowały w dwóch oryginalnych konfiguracjach:

    1. Jako komplet 4 x 7,5 cala

    2. Jako komplet 2×7,5 i 2x 8,5

    Dotyczy to zarówno wersji kutej jak i polerowanej. Wersja kuta występuje najczęściej jako 4 x 7,5 (nie spotkałem się jak dotąd z kutymi 8,5J), a polerowaną spotyka się częściej w zestawie 2 x 2 🙂

    • Póki co poprawiłem, ale muszę to i tak jeszcze zweryfikować dla spokoju ducha.

      Generalnie widziałem już chyba wszystkie wariacje podróbek i oryginałów. Łączony komplet kutych również 🙂

Ta strona używa plików cookies (ang. ciasteczka). Możesz je wyłączyć w ustawieniach przeglądarki.
więcej o cookies
Ok